Nevydržali sme. Museli sme.

Len náhodou bol včera “valentín”, no šišky s ním u nás nemali vôbec nič spoločné.

“valentín-a” spomeniem len raz, pretože tento umelo vytvorený “sviatok” či ako sa tomu nadáva, nie je u nás kuklovcov nejako špeciálne obľúbený. Včera sme sa tvárili len tak trošku valentínovo. Dostala som “tupilány”. Moje obľúbené.

Ale poďme na recept, lebo naň čaká niekoľko ľudí, ktorí si chcú tiež pomastiť bruško a ostatné dopíšem aj potom neskôr.

Image

Recept je ešte po mojej babičke, ktorý mám zapísaný v jej zázračnom zápisníku, ktorý by sa asi nezachoval, keby som si ho “neuchmatla” – rozumej odmalička som pri spoločnom varení a pečení otravovala, že ho raz po nej zdedím :)

pre 2 osoby na 2 dni približne 25 kusov šišiek a 25 “myší” – to sú kúsky cesta, ktoré Vám zostanú po vykrojení pampúšikov.

250 gramov hladkej múky + 250 gramov polohrubej múky

3-4 dcl vlažného mlieka

1 kocka kvasníc /42g/

40-50 gramov práškového cukru

3 žĺtka /bielka odložiť na jahodovú penu/ :)

40g rozpusteného masla

3 lyžice r-UMU

troška citrónovej BIO kôry – nastrúhaná

štipka soli.

Postup:

Pripravíme si kvások. Do hrnčeka nalejeme vlažné mliečko, pridáme rozdrobené droždie a lyžicu cukru. V teple necháme vykysnúť.

Vo veľkej mise si pripravíme sypké suroviny – múka, práškový cukor, štipka soli, 3 žltka, citrónová kôra. Pridáme vykysnutý kvások, rum, rozpustené maslo a asi 2 dcl vlažného mlieka. Ja som tento krát miesila cesto mixérom, bol to experiment, no išlo to dobre. Inak cesto miesim ručne. S mliekom opatrne, radšej dolievam – vždy to vidno podľa vláčnosti cesta. Hlavne musí byť nadýchané a jemné. Keď mixér splnil svoju úlohu, na rad prišli moje ruky. Rukami ho pekne “ohmatáte, pochytáte a poťažkáte” :) Nesmie sa lepiť na misu a musí zosťať pekne nadýchané. Kľudne si troška pomúčte vnútorné steny  misy, aby sa pri kysnutí cesto moc nenalepilo o misu. Necháme ho pekne odpočinúť, nech vykysne. Ja ho zvyknem nechať na kuchynskej linke pri zapnutých plynových horákoch /nie moc blízko – aby sa vam v mise neupieklo :D/ nech mu je teplúčko.

Vykysnuté na pomúčenej doske vyvaľkáme. Cesto musí byť hrubé aspon pol centimetra. Vykrajujem pohárom alebo okrúhlou formičkou. Veľkosť si zvoľte takú, akú chcete – aké šišky sa Vám páčia. Tento krát som ich vykrajovala tesne vedľa seba, aby bol čo nejmenší “odpad” a “myší” bolo menej. Myši nám mimochodom chutia najviac. :) Pokiaľ ich vykrojíme a pripravíme si panvicu s olejom, šišky necháme podkysnúť.

V hlbokom hrnci alebo panvici rozpálime olej a môžeme vyprážať. Oleja musí byť dosť, aby šišky plávali. Na skúšku, či je olej dostatočne zohriaty, som začala kúskom cesta. No a prišli na rad šišky. POZOR! Ničomu inému sa pri vyprážaní nevenujte. Všetko si predom pripravte…misy…papierové obrúsky, na ktoré budete ukladať šišky. Fígeľ je v tom, že ten olej musí byť naozaj správne horúci, aby hotová šiška nebola len “ťažký NEnadýchaný kus cesta”, a nesmie byť zas moc horúci, lebo vám v momente zhorí :) Takže pripravte si varechy ideme na to…šup šup do oleja, rýchlo rýchlo… akonáhle sa budú na Vás tváriť, že už majú zlatú farbu – otočiť. Nepúšťať varechy a kukať či Vám zospodu nezhoreli. Vybrať – na papierový obrúsok a takto opakovať až donemoty, kým nebude misa plná. V našom prípade misy :) Nakoniec vypražíme aj kúsky cesta, ktoré ostali – a to sú prosím pekne tie “myši” … neviem, ako to vzniklo, ale pamätám si to od malička, ako sme sa o ne bili, a v každom tom mňam sladkom kúsku sme hľadali nejaké to zvieratko alebo nejaký smiešny tvar. My sme dnes našli psíka a mačičku :)

Každú šišku som zasnežila práškovým cukrom, uložila pekne do misy a zakryla bavlnenou utierkou.

Ak máte pomocníka, medzitým ste mu mohli dať robotu. Niekto Vám môže pomôcť spraviť to úžasné lepkavé biele či ružové…to, čo si tak radi natierame na nadýchané ešte teplé šišky….je to bielková JAHODOVÁ PENA !!! Čistá závisloť z detstva. Moja kolegyňa dnes penu vyjedala len tak, s lyžicou rovno s misky…tuším jej fakt chutila :) Maličkosť, ale poteší.

na JAHODOVÚ PENU potrebujeme:

3 bielka /ktoré zostali z receptu na šišky/ + 250 gramov krupicového cukru / + jahodový džem

klasika – do väčšieho hrnca dáme vodu a zohrievame, na hrniec postavíme misu s bielkami a cukrom, nakopneme mixér a nad tou parou šľaháme. Šľaháme až dovtedy, kým z tej masy nieje krásne vláčna biela pena. Do peny pridajte toľko jahodového džemu, koľko znesú vaše chuťové poháriky a PENA JE NA SVETE :)

Ja som musela dávať pozor, aby mi šišky nezmizli z misy, aby sa mi ušlo, lebo môj muž už nevedel vydržať. Je to jeho večné trápenie – ja varím, “stajlujem si to”, fotím a jemu už tečú potoky slín a keď začne byť nervózny a vidím, že mi stojí za chrbtom a obšmieta sa moc v kuchyni, už utekám a nohy si idem polámať, aby sa mohol konečne do toho pustiť a ulahodiť si … To potom počuť už len samé “hmmmm, ehmmmm, boože, mňááám” a takto nejak podobne :)

Dnes sme dali 2.kolo, a poctivo sme natierali už aj nutellou. Práve na ňu som včera zabudla….ako som len mohla!

Tak šup šup do kuchyne, vyhrnúť rukávy, zaviazať zástery a nabrúsiť varechy…

Držím palce…NECH SA VYDARIA a dobrú chuť!

