Značky

, ,

Veľmi dlho som odkladala pečenie tejto dobroty. Dnes som neexperimentovala a nemenila som klasickú múku za nejakú inú – takú či onakú. Chceli sme si koláč užiť tak, ako to má byť, ako má v skutočnosti chutiť, v jeho pôvodnom znení a navyše si nemusíme špeciálne nič odopierať. Môj názor je taký, že varme aj zdravo, ale do pôvodných receptúr niektorých jedál by sa zasahovať nejako extra moc nemalo. Recept je od mojej babičky, ktorá varila poctivo a čo sa týka koláčov špeciálne, tak používala maslo. Keď piekla masovo, to znamená, že ak sa pripravovali hory “sladkostí” pre celú rodinu, ktorá sa zišla naraz na nejaký sviatok, tak použila masť alebo heru, občas palmarín, no nepamätám si, žeby to preháňala. Vždy, keď mohla, použila maslo a pritom ako sme spolu piekli mi nezabudla prízvukovať, že maslo má výnimočnú chuť a nedá sa ničím tak plnohodnotne nahradiť. A mala samozrejme pravdu. Toto mi ostalo, a aj iné jej rady, na ktoré nedám do dnes pri pečení aj varení dopustiť.

Na CESTO potrebujeme:

  • 400 gramov hladkej múky
  • 150 gramov práškového cukru
  • 1 zmäknuté maslo – 250 gramové /ak sa Vám zdá maslo drahé, použite Heru/
  • 1 žĺtok
  • 5 lyžíc kvalitného kakaa 
  • 1 prášok do pečiva
Tvarohová plnka
  • 750 gramov jemného krémového tvarohu
  • 200 gramov práškového cukru
  • 1 vanilkový cukor – ja používam doma vyrobený – vanilkové struky zasypané v pohári s cukrom
  • citrónová kôra z jedného BIO citróna
  • 4 bielky
  • 3 žĺtky
  • kto chce a má rád hrozienka, pridajte
Príprava cesta:
V mise alebo na drevenej doske zmiešame spolu múku, práškový cukor, zmäknuté maslo, 1 žĺtok, kakao a prášok do pečiva. Upozorňujem každého, kto to robí prvý krát a nemá až také skúsenosti, bude sa Vám zdať, že to nejde ani za nič dokopy :) Preto odporúčam maslo nechať zmäknúť a až potom miesiť cesto. Najprv sa to bude drobiť, ale majte trpezlivosť, všetko sa pekne spojí a cestíčko bude krásne lesklé a tmavé kakaukové.
Šupneme ho do chladničky, aby ztuhlo – neskôr sa nám bude dobre strúhať.
Medzitým si už môžete dať vyhriať rúru. Aspoň na 190 stupňov.
Príprava tvarohovej plnky:
V mise zmiešame tvaroh, žĺtky, práškový cukor, citrónovú kôru a vanilkový cukor. Z bielkov vyšľaháme tuhý sneh. Sneh jemne primiešame do tvarohovej masy, aby plnka ostala pekne nadýchaná.
 
Plech vystelieme papierom na pečenie. Ztuhnuté cesto z chladničky rozdelíme na dve polovice a jednu časť cesta nastrúhame rovnomerne na plech.
Na cesto rozotrieme tvarohovú plnku a na plnku nastrúhame druhú polovicu cesta.
 
Hotovo a šup do vyhriatej rúry. Ja som koláčik piekla 10 minút na 180-tich stupňoch , potom som teplotu znížila na 175 stupňov. Mal by sa piecť približne 30 minút. Každý si svoju “trúbu” poznáte, ale koláč je hotový vtedy, keď je cestíčko “usušené” a tvarohová plnka sa krásne nafúkne vďaka snehu z bielkov. Odporúčam aj overený trik so špajlou, plnka ani cesto sa nelepí, ale špajla je troška vlhká. Plnka je pekne šťavnatá a kakaové cesto nesmie zhorieť, na to pozor. Ja som ho po 20-tich minútach skontrolovala, aby som vedela, koľko mu ešte dám.
 
Po vytiahnutí z rúry chladnutím koláčik splasne, žiadny strach, má to tak byť. Musí pekne sadnúť a spojiť sa. Výborný je ešte vlažný a hlavne na druhý deň, keď akoby “zvlhne” a je úžasne vláčny a jemný, v ústach sa rozplývajúci.
Teraz som zjedla síce plnú misu makových slížov so slivkovým lekvárom, ale kľudne by som si dala zas aj tento koláč. Najradšej máme koláčik s mliekom. A čo vy? 
 
Vyskúšajte. Oplatí sa pripomenúť si detstvo. My sa tam radi vraciame a vždy sa pritom dobre zabavíme :)
 
Tak nech sa Vám zadarí a vychutnajte si to, ako sa to najviac dá. Veď jedlo je jedna
z možností, ako si užívať.
Dobrú chuť!
ajka
Dumala som čo upečiem.

Ako Marylin. A pritom sa “potmehúdsky” usmievala :)Obrázok

